Blog

  • Adaptacja Akustyczna Restauracji
    Po samym nagłówku widać, że temat jest abstrakcyjny- przecież to nie Filharmonia tylko restauracja. Po co bawić się z Akustyką pomieszczenia – przecież tego nie widać? Po co wydawać kasę na coś na co nikt nie zwróci uwagi ? Ten wpis będzie nieco inny bo jest to studium przypadku z końca roku 2023 z jednej z Warszawskich nowo powstałych restauracji. Zostałem poproszony przez znajomego dystrybutora o zajęcie się jego klientem, gdyż on nie miał mocy przerobowych aby profesjonalnie pomóc klientowi. ów pomoc miała polegać na doborze nagłośnienia do lokalu. Jak się okazało inwestycja była już mocno zaawansowana żeby nie powiedzieć na wykończeniu. Sala około 20 x 15 metrów, dwie dłuższe ściany to przeszklenia od podłogi do sufitu, na podłodze terakota, sufit to goły beton, na krótszej ścianie bar i wydawka a na przeciwległej piękne, duże[…]
  • Jak prawidłowo nagłośnić klub/dyskotekę?
    Wrażenia Od wielu lat kluby i dyskoteki to miejsca gdzie można poszaleć przy muzyce i dobrze się bawić. Taka jest funkcja tych miejsc i dobrze, że istnieją. Niestety od wielu lat pokutuje stwierdzenie, że w klubie „im głośniej tym lepiej”.  Kiedy wchodzimy na parkiet ściana dźwięku potrafi zabić – no może nie zabić ale sprawić by ode chciało się nam tańczyć. Wtedy udajemy się do baru w celu znieczulenia swoich zmysłów w nadziej, że to rozwiąże problem. Ponieważ słuch ludzki to bardzo sprytny narząd, czasowo zmniejsza swoją czułość na dźwięki adaptując się do wysokiego poziomu hałasu. Kawałek historii clubbingu w Polsce Właściciele klubów często adaptują miejsca, które totalnie nie nadają się do tej funkcji. Najczęściej wynika to ze znalezienia opuszczonych pomieszczeń w dobrej „klubowej” lokalizacji. I tak powstają kluby w magazynach, garażach, toaletach publicznych, pomieszczeniach[…]
  • Pato-Horror w Warszawskim klubie
    Znajomy, którego nie wiedziałem od kilku lat zaprosił mnie do klubu na swoje urodziny. Dawno już nie byłem w takim przybytku więc chętnie poszedłem. Warszawa- samo centrum. Wejściówki coś koło 20 zł. Klub istnieje od wielu lat, przetrwał czasy Covidu i jak widać dobrze prosperuje. Na miejscu okazuje się, że po za salą taneczną z DJ`em jest również druga sala z karaoke. W klubie zainstalowane nagłośnienie jednego z amerykańskich producentów. Znam i wiem co te paczki potrafią choć to raczej średnia półka cenowa. Ku mojemu zaskoczeniu a raczej przerażeniu dźwięk (podkład) muzyczny z karaoke to jakaś totalna sieczka a osoba co obsługuje komputer i mikser raczej nie wie do czego te wszystkie gałeczki służą… Efekt jest tak piorunujący, że pierwsze 2 piwa wypijam niemal duszkiem żeby choć trochę mnie zamroczyło – niestety nie pomaga. Wysokie[…]
  • Pierwszy w Polsce test Martin-Audio FlexPoint
    Pierwsze w Polsce odsłuchy Martin Audio FlexPoint FP6 odbyły się 07.03.2024 w Warszawie *** Na wstępie chcę podziękować polskiemu dystrybutorowi marki #MartinAudio, firmie #Phonomedia, a w szczególności #MaciekWołoszyn za profesjonalne ogarnięcie tematu. Odsłuchy nie mogłyby się odbyć gdyby nie uprzejmość sklepu #NaTematAudio.pl. Swoją drogą bardzo polecam to miejsce dla wszystkich audiofili. Od wielu lat marzyłem o porównaniu konstrukcji z rynku Pro Audio i Hi-Fi. Przy okazji projektu nad, którym pracuję od pewnego czasu, wreszcie udała mi się ta konfrontacja. Szukałem konstrukcji współosiowej, która zagra poprawnie zarówno z  bliska jak i z dalszej odległości. Cel testu: sprawdzenie skuteczności, wyrównania fazowego, spójności i brzmienia dwóch tożsamych konstrukcji z dwóch różnych światów audio. Testom zostały poddane: model F500 SP, którego producentem jest firma Fynn Audio (Hi-Fi) oraz model FlexPoint FP6 produkowany przez Martin Audio (Pro Audio). Do porównania[…]
  • 16.03.2024 Koncert THERION w Progresji
    Quo vadis Therion? Jako wielki fan (fanatyk) muzyki, lubiący dobre brzmienie, wybrałem się na koncert zespołu Therion. Gatunek to Symphonic Opera Metal, więc wiadomo, czego można się spodziewać. Warto wspomnieć, że zespół istnieje od 1987 roku, a od około 1996 gra właśnie ten rodzaj metalu. Są uznawani za nordyckich królów tego gatunku. Koncert Miskolc Experience z 2007 roku z orkiestrą symfoniczną zarejestrowany na Węgrzech to prawdziwe arcydzieło z aranżacjami Mozarta, Dvoraka i Wagnera oraz utworami autorskimi zespołu Therion. Miejsce koncertu: Klub Progresja. Tu trzeba powiedzieć kilka słów. Klub jest dość dobrze zaadoptowany akustycznie, sufit i ściany są wyposażone w dyfuzory i absorbery, a pewnie i pułapki basowe, choć tych ostatnich nie widziałem. Sala jest raczej szersza niż dłuższa, ale to może być złudzenie optyczne. Progresja jest wyposażona w najwyższej jakości systemy MeyerSound MICA oraz konsoletę[…]
  • Symulacje Akustyczne – co to jest? dla kogo i w jakim celu?
    W dawnych czacha zanim wynaleziono kalkulatory a skomplikowane obliczenia robiło się na liczydłach projektowanie Akustyki Pomieszczeń było sztuką wręcz magiczną a przede wszystkim bardzo czasochłonną. Jeden projektant w ciągu swojego życia tworzył kilka a czasem tylko jedną sale koncertową. Zostały zaprojektowane i policzone bez użycia kalkulatorów czy komputerów a mimo to są uznawane za najlepsze na świecie. Fenomen wielu tych sal leży w detalach które rozpraszają i pochłaniają dźwięki w ścisłe określony sposób. Dziś już nikt nie liczy tego na liczydłach, na szczęście mamy do tego specjalistyczne (dość drogie) oprogramowanie takie jak CATT Acoustic, AMFG EASE, Czy SoundPlan. Do tego dochodzą rozwiązania każdego liczącego się producenta Pro Audio. W teorii kupując system firmy X dostajemy do niego oprogramowanie, dzięki któremu możemy optymalizować wiązki dźwięku tak aby grać w zadaną strefę i unikać nieprzyjemnych odbić. A[…]
  • Po Wi-fi czy po kablu?
    Przy obecnym posępnie technologicznym trudno jest uciec od technologii bezprzewodowych. Od smartfonów, tabletów, przez komputery stacjonarne kończąc na wszelkich urządzeniach „smart” wszystko działa podpięte do sieci. Rozpatrzę 2 przypadki: mieszkanie w bloku i domek jednorodzinny. Załóżmy, że w obu mamy możliwość położenia infrastruktury kablowej oraz podpięcie Routera Wi-Fi. Co nam daje Wi-Fi? Przede wszystkim nieskrępowane ruchy – pełna mobilność ale czy na pewno tego potrzebujemy? Smartfon i tablet mogą mieć kartę SIM i korzystać z transferu operatora komórkowego – to dobre rozwiązanie jeśli mamy duży pakiet GB. Problem zaczyna się gdy słuchamy/oglądamy dużo, wtedy przejście z SIM na Internet Domowy jest bardziej rozsądne. Jeśli mamy SAMRT TV to najlepszym rozwiązaniem jest podpięcie go do Routera po kablu- to samo tyczy się komputera stacjonarnego czy laptopa. Powód jest oczywisty- po Kablu transfer jest szybszy niż bezprzewodowa.[…]
  • Jak wybrać najlepsze słuchawki?
    Tematyka słuchawek jest bardzo szeroka i pojawia się wile artykułów, blogów, wlogów, recenzji itp. Niestety mam złą wiadomość- większość z tych opinii możemy włożyć między bajki. Wyjątkiem jest tu Tech Week Kuba Klawiter – który po prostu testuje i nie dostaje za to kasy. 99% Recenzentów jest opłacona przez dystrybutora czy producenta danego urządzenia. Skoro już to wiesz to NIE kieruj się wyłącznie tymi recenzjami. Odpowiedz sobie na pytanie czego oczekuje od słuchawek ? Mają być duże – nauszne/wokółuszne czy małe douszne/dokanałowe? Przewodowe czy bezprzewodowe ? Z redukcją szumów czy bez ? Do jakiej muzyki będę ich używać ? Ile chcę wydać ? Odpowiadając sobie na te kilka podstawowych pytań dokonujesz pierwszej filtracji. Oczywiście warto jest poszukać opinii w wielu źródłach przed decyzją o zakupie ale to może nie wystarczyć. Powód jest oczywisty – każdy[…]
  • Czym różni się sprzęt Pro Auido od Hi-Fi ?
    Wiele lat temu rynek Audio podzielił się na dwie gałęzie: PRO Audio i Hi-Fi Do PRO Audio zaliczamy: sprzęt studyjny/radiowy, koncertowy, instalacyjny Do Hi-Fi : do użytku domowego (odtwarzacze CD/DVD/BD; Wzmacniacze/Amplitunery; Streamery Audio, kolumny głośnikowe/głośniki…….) Od strony funkcjonalnej urządzenia praktycznie się nie różnią. Co innego gdy chodzi o ich brzmienie czy wytrzymałość. Zacznijmy od wytrzymałości: Sprzęt Hi-Fi jest projektowany i wykonywany tak aby posłużył nam 2-3 lat a potem mamy kupić kolejny. Oczywiście dzięki temu mamy relatywnie niską cenę takich urządzeń. Gdy kupujemy sprzęt Pro Audio to jego podstawowym celem jest zarabianie dla nas pieniędzy- czyli sprzęt musi być niezawodny w każdych warunkach. Jeśli wyszczególnimy w tym sprzęt koncertowy to jest on poddawany często ekstremalnym warunkom eksploatacyjnym np. bardzo niska/wysoka temperatura, duża wilgotność lub bardzo mała, do tego częste transportowanie i odporność na wibracje i[…]
  • Głośnik współosiowy vs klasyczny układ
    Zanim zaczniemy porównywać parę słów o samej konstrukcji kolumny głośnikowej/ zestawu głośnikowego. Dla 99% ludzi terminy te niczym się nie różnią co widać po wyszukiwanych frazach w przeglądarce. W rzeczywistości jednak są to trzy różne terminy: Głośnik – to jedne przetwornik bez obudowy np. głośnik sufitowy. Zestaw głośnikowy – to konstrukcja składająca się minimum z dwóch różnych głośników Kolumna głośnikowa to konstrukcja składająca się z np. 4,6,8 … takich samych głośników ustawionych w jednej linii np. głośniki w kościołach czy na stacjach metra taki szare słupki. Z punktu widzenia na to jak zestaw głośnikowy przenosi różne częstotliwości dzielimy kolumny na: Jednodrożne- szerokopasmowe Dwudrożne – głośnik wysokotonowy + głośnik średnio-niskotonowy Trójdrożne – głośnik wysokotonwy, średniotonowy, niskotonowy Wielodrożne – więcej niż 3 głośniki w jednej obudowie grające różnymi pasmami. Żeby uzyskać wielodrożność potrzebna jest zwrotnica (taki zwierz[…]
  • Driver vs kopułka
    Driver ciśnieniowy vs głośnik kopułkowy. Temat krótki acz znaczący. W kolumnach domowych 99% producentów występują głośniki wysokotonowe w formie głośnika kopułowego. Czasem kopułka jest wklęsła np. w Foacla`ach ale dalej jest to głośnik kopułowy. Najprościej rzecz ujmując emituje on fale dźwiękową o kształcie półsfery, która z podwojeniem odległości spada o 6 dB (wstawić fote). Głośniki kopułowe nie grzeszą super sprawnością ponieważ nie ma takiej potrzeby. Zazwyczaj słuchamy w domu z odległości od 0,5-5 metrów. W takiej sytuacji nie ma konieczności zabijać SPL`em (poziomem głośności). Skoro tak to po co wymyślono głośniki ciśnieniowe? Rodowodowo do pracy na koncertach Live. Szybko odkryto, że gdy wytwarzamy fale akustyczną o dużym ciśnieniu to możemy ją ukierunkować. Tak właśnie powstały „Horny” po polsku „Roztrąb” lub po prostu Tuba. W profesjonalnych kolumnach głośnikowych producenci stosują Tuby o rożnych kątach rozpraszania np.[…]
  • Kino domowe- Owca w salonie – izolacja z owczej wełny w salonie ?
    Temat z pogranicza sprzętu Audio i Akustyki pomieszczeń. Gdy przeglądam projekty domów wszystkie mają praktycznie taki sam układ: Kuchnia połączona z jadalnią połączona  z salonem. Pieszczotliwie taki układ nazywam „koszmarem akustyka”. Do dużych otwartych przestrzeni dochodzą jeszcze duże przeszklenia (powierzchnie odbijające) a jakby tego było mało to minimalistyczna wręcz ascetyczna ilość mebli. To wszystko sprawia, że po domu hula wiatr w przenośni i naprawdę. I do takiego domu jestem zapraszany aby zaprojektować i wykonać system kina domowego. Jestem w salonie a słyszę wszystko co się dziej w kuchni i jadalni. Jak tu w spokoju obejrzeć film i delektować się efektami specjalnymi jak „dodatkowe efekty specjalne” mam za plecami wprost z kuchni ? oczywiście idealistycznie jest wydzielić sobie na kino domowe oddzielny pokój ale nie oszukujmy się prawie nikt tego nie robi. Pozostaje więc podjąć wyzwanie[…]
  • Di-box – nie tylko na scenie – Co to jest i po co mi to w instalacji w domu ?
    Dla „lajwowca” artykuł będzie śmieszny więc nie czytaj Di-box po polskiemu „Symetryzator separujacy” ewentualnie „separator symetryzujący” dla niewtajemniczonych to taka mała puszka co sprawia, że na scenie jak podłączamy kiborda pod wejście mikrofonowe to nic nie brumi i nie trzeszczy. Dzieje się tak z dwóch powodów: Po 1 – tworzymy separacje galwaniczną (kto z podstawówki pamięta jak działa transformator?) Tutaj dziej się dokładnie tak samo tylko, że na bardzo małych prądach i bardzo małych napięciach. Po 2 – gdy podłączamy sygnał niesymetryczny to ta puszka robi z niego symetryczny [ i znowu posłużę się analogią do elektroniki z LO. Kto się bawił zasilaczem co miał 3 wtyczki (+)15V (0) (-)15V ?] Żeby zrozumieć to lepiej trzeba niestety sięgać do wiedzy tajemnej czyli co to jest ten sygnał symetryczny i niesymetryczny ? Sygnał niesymetryczny płynie w[…]
  • Głośniki sufitowe – jakie wybierać (kierunkowe lub nie)
    Jak już wcześniej opisywałem słowo „głośnik” to uproszczenie. W rzeczywistości powinno się to nazywać „zestawy głośnikowe bez pudła rezonansowego” ale komu by się chciało tyle pisać ? Mamy więc głośniki sufitowe. Jest wile typów takich głośników kilka spróbuje wymienić: do sygnałów ostrzegawczych DSO Do muzyki tła tzw. „Public Address” Do kina domowego Do instalacji multiroom Do łazienki Każdy z powyższych zachowuje się nieco inaczej. DSO (dźwiękowe systemy ostrzegawcze) to systemy bezpieczeństwa. Głośniki te musza spełniać odpowiednie normy niepalności a ich jedynym celem jest informowanie o zagrożeniu w czasie pożaru. Głośniki sufitowe do PA to np. to co słyszymy w butikach, centrach handlowych czy restauracjach. Ich głównym zadaniem jest emitowanie muzyki i niestety reklam. Głośniki sufitowe do kina domowego – tu zatrzymam się trochę dłużej. Mamy do wyboru głośniki w cenach od kilkuset zł do kilkunastu[…]