Wiele lat temu rynek Audio podzielił się na dwie gałęzie: PRO Audio i Hi-Fi
- Do PRO Audio zaliczamy: sprzęt studyjny/radiowy, koncertowy, instalacyjny
- Do Hi-Fi : do użytku domowego (odtwarzacze CD/DVD/BD; Wzmacniacze/Amplitunery; Streamery Audio, kolumny głośnikowe/głośniki…….)
Od strony funkcjonalnej urządzenia praktycznie się nie różnią.
Co innego gdy chodzi o ich brzmienie czy wytrzymałość.
Zacznijmy od wytrzymałości: Sprzęt Hi-Fi jest projektowany i wykonywany tak aby posłużył nam 2-3 lat a potem mamy kupić kolejny. Oczywiście dzięki temu mamy relatywnie niską cenę takich urządzeń. Gdy kupujemy sprzęt Pro Audio to jego podstawowym celem jest zarabianie dla nas pieniędzy- czyli sprzęt musi być niezawodny w każdych warunkach. Jeśli wyszczególnimy w tym sprzęt koncertowy to jest on poddawany często ekstremalnym warunkom eksploatacyjnym np. bardzo niska/wysoka temperatura, duża wilgotność lub bardzo mała, do tego częste transportowanie i odporność na wibracje i wstrząsy. W porównaniu do Hi-Fi które stoi sobie w cieplutkim milutkim domu i nic mu nie zagraża no może po za dziećmi i zwierzętami domowymi A więc taki sprzęt Pro Audio musi być na prawdę bardzo wytrzymały. Często producenci dają 5 lat gwarancji na takie urządzenia. Niestety coś za coś – cena potrafi przyprawić o zawrót głowy i szybsze bicie serca.
Aktualizacja: Sprzęt domowy co raz częściej tez jest obejmowany 5 letnią gwarancją.
Pozostaje jeszcze druga kwestia: Brzmienie
W sprzęcie Hi-Fi oczekujemy przyjemnego dla ucha brzmienia, które przeniesie nas w cudowną krainę szczęśliwości i beztroski. Wszak słuchanie muzyki to sama przyjemność w czystej postaci J
Sprzęt Studyjny dla odmiany ma za zadanie demaskować każde niedociągnięcie nagrania, wyciągać wszystkie brudy tak by realizator i muzycy mogli je poprawić nim trafią na płytę. Często kolumny głośnikowe studyjne (monitory studyjne) są tak ostre, że słuchanie na nich czegokolwiek po prostu boli. Jednak dzięki tej ostrości uzyskuje się czysty pozbawiony błędów mix.
Podoba sytuacja ma się od nagłośnienia koncertowego- zadaniem wszystkich elementów jest jak najwierniejsze odwzorowanie tego co artysta chciał zaśpiewać/zagrać. Oczywiście jest wielu dobrych producentów sprzętu ale z jakiegoś powodu w Riderach technicznych królują tylko wybrani producenci i wybrane modele. O tym jak powstaje mix będzie i o „Rajderowości” sprzętu inny wpis.